آسانسورها در دنیای امروز، نقشی غیرقابل چشم‌پوشی را بازی می‌کنند. نظر برخی بر آن است که آسانسورها از بالابرهای ساده‌ی زنجیری یا ریسمانی آغاز شدند. در گذشته آسانسورها معمولاً به وسیله‌ی نیروی گرفته ‌شده از بخار و آب و یا به وسیله‌ی نیروی دست، کار می‌کردند. اما اکنون از آن زمان سال‌ها می‌گذرد و صنعت آسانسورسازی با پیشرفت روز افزون خویش، انتخاب‌های بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد. در این مقاله سعی بر این است که به سؤال «آسانسور هیدرولیکی چیست؟» پاسخ دهیم. در ادامه مطالبی را درباره‌‌ی آسانسور هیدرولیکی و جایگاه آن، انواع، مشخصات فنی، مزایا و معایب آن خواهید خواند

 

 

• آسانسور هیدرولیکی چیست و جایگاه آن چگونه است؟

 

• انواع و مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی

 

• مزایا و معایب آسانسور هیدرولیکی

 

آسانسور هیدرولیکی چیست و جایگاه آن چگونه است؟

آسانسور هیدرولیکی حدود ۶۰ سال پیش در صنعت آسانسورسازی به محبوبیت دست یافت. پیش از شروع قرن ۲۱، با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) آسانسورهای هیدرولیکی با رقابت‌های روز افزونی روبرو شد. با وجود این، امتیازاتی همچون هزینه‌ی نگهداری کم، انعطاف‌پذیری بالا در طراحی اتاقک، امنیت بالا و نصب آسان و مقرون به صرفه‌ی آن، باعث متمایز شدن این نوع آسانسور شده است. اگر چه همه روزه شاهد افزایش کاربرد آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) هستیم اما این‌ها دلیلی بر کاهش کاربرد آسانسور هیدرولیکی نیست و استفاده از این‌گونه آسانسورها در کشورهای در حال توسعه با افزایش چشم‌گیری همراه است.
از قرن ۱۹ میلادی، آسانسورهای کابلی و هیدرولیکی آبی برای جابه‌جایی عمودی مورد استفاده بود. در سال‌های ۱۹۵۰ آسانسورهای هیدرولیکی روغنی تقریباً همزمان در آلمان و ایالات متحده‌ی آمریکا به صنعت آسانسورسازی راه پیدا کردند و بلافاصله توانستند به محبوبیت دست‌یابند. در ابتدا کاربرد آسانسور هیدرولیکی اغلب برای بار بود اما با بهبود عملکرد آن و به دلایلی اقتصادی، این‌گونه آسانسورها برای جابه‌جایی افراد نیز مورد استفاده قرار گرفت. دلایل اقتصادی که باعث شد این‌گونه از آسانسورها جایگاه بهتری را برای استفاده‌های عمومی‌تر پیدا کنند مربوط به هزینه، ابزار و کار کم برای نصب می‌شد.
بر اساس گزارش سازمان ملی صنعت آسانسور در ایالات متحده (NEII) شرکت‌ها در دهه‌ی هفتاد میلادی آسانسورهای هیدرولیکی بیشتری را نسبت به انواع آسانسورهای کششی ساختند و در سال‌های ۱۹۸۰ تولید آن‌ها بیش از دو برابر آسانسورهای کششی بود. نزدیک به ۷۰ درصد آسانسورهای ساخته شده در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۰۰،  آسانسورهای هیدرولیکی بودند.
از سال ۱۹۹۵، شرکت‌های بزرگ صنعت آسانسورسازی توجه خود را معطوف به نوع جدید آسانسورها یعنی نوع بدون موتورخانه (MRL) کردند. با وجود امتیازات بالای این‌گونه از آسانسورها از جمله فضای اشغالی کم برای ساخت و راه‌اندازی، هزینه‌ی این‌گونه آسانسورها همچنان از آسانسورهای هیدرولیکی بیشتر است. اما مهم‌تر از هرچیز، آسانسور‌های هیدرولیکی بازاری پایدار را به دلیل سطح بالای امنیت و نصب آسان در اختیار دارند. در عرصه‌ی رقابت، شرکت‌های سازنده آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) همواره سعی داشته‌اند با استفاده از دو برهان مصرف انرژی بالا و مشکلات زیست‌محیطی با محبوبیت پایدار آسانسور‌های هیدرولیکی مقابله کنند. این دو برهان در اصل از شرکت‌های سازنده‌ی آسانسورهای کششی گرفته ‌شده است. اما این موضوع در حالی است که در این مورد شکایتی از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت نشده است.
بخش بزرگی از کاربرد آسانسور هیدرولیکی مربوط به کشورهای در حال توسعه است. بسیاری از این‌گونه کشور‌ها بجز موارد خاص پر جمعیت و کم‌مساحت، مقدار قابل توجهی از ساختمان‌های نه‌چندان بلند دارند. در برخی از این کشورها صنعت آسانسورهای هیدرولیکی با پیشرفت قابل ملاحضه‌ای همراه بوده است که باعث کاهش قیمت و بهبود عملکرد این‌گونه آسانسورها شده است. امتیازات برجسته‌ی این‌گونه از آسانسورها مخصوصاً امنیت و راحتی آن باعث متقاعد شدن شرکت‌ها و افراد به استفاده از آن شده است. در نتیجه، میزان کاربرد آسانسور هیدرولیکی ۶۰ درصد بیش از آسانسورهای کششی در سراسر دنیا است. البته این میزان با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه کمی دچار کاهش شده است اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

 

انواع و مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی

نوع معمولی: این نوع از سیلندرهای زیرزمینی استفاده می‌کند و برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع ۲ تا ۵ طبقه(گاهی تا ۸ طبقه) بسیار مورد استفاده است. سرعت آسانسور هیدرولیکی در حدود یک متر در ثانیه است.

نوع بدون حفره (Holeless): این نوع در سال‌های ۱۹۷۰ توسعه ‌یافت و از سیلندر روی زمین استفاده می‌کند. این تغییر کاربری باعث تغییر در قیمت و ایجاد کارکرد بهتر محیطی برای ساختمان‌های دو الی چهار طبقه شده است.

نوع Roped: در  این مدل از آسانسورها جک و یا پیستون از طریق سیم بکسل به کابین متصل شده است.

آسانسورهای هیدرولیکی از پمپ فشار روغن، موتور و شیر صنعتی برای راندن روغن به درون سیلندر و پیستون استفاده می‌کند که در نتیجه‌ی آن اتاقک آسانسور به حرکت در می‌آید.

 

مزایا و معایب آسانسور هیدرولیکی

همانگونه که اشاره شد، نصب آسانسورهای هیدرولیکی هزینه‌ی کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارد و آن‌ها فضای کمتری را درون ساختمان اشغال می‌کنند. همچنین این‌گونه از آسانسورها در جابه‌جایی بارهای سنگین، از عملکرد بهتری برخوردار هستند چرا که آن‌ها نسبت به نوع کششی قدرت‌مندتر هستند.
از طرف دیگر، یکی از معایب اصلی آسانسورهای هیدرولیکی، سرعت پایین آن‌هاست. همچنین کارایی روغن به عنوان مایع هیدرولیک با تغییر دما می‌تواند دچار تغییر شود. بنابراین همیشه به سیستم کنترل نیاز است. این‌گونه آسانسورها سیستمی با حرارت بالا هستند. روغن ممکن است زیر آسانسور درون زمین نشت کند و باعث آلودگی آب زیر زمین شود. از جهت دیگر، این‌گونه از آسانسورها انرژی بیشتری را نسبت به آسانسورهای کششی مصرف می‌کنند. پمپ فشار روغن آن‌‌ها در خلاف جهت جاذبه و به سمت بالا عمل می‌کند اما این انرژی زمانی که به ارتفاع اولیه‌ی خود باز می‌گردد، از دست می‌رود.
در مقابل باید توجه داشت که آسانسورهای کششی هزینه‌ی نصب بیشتری را می‌طلبد. همچنین این‌گونه از آسانسورها نگهداری سخت‌تری نسبت به نوع هیدرولیکی دارند.
همانگونه که در سطور بالا خواندید، استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی برای ساختمان‌های کم ارتفاع به دلیل هزینه‌ی نصب کم و نگهداری آسان، فضای اشغالی کمتر و همچنین آزادی در طراحی زیباتر انتخاب مناسبی است. از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دارای ساختمان‌های کم‌ارتفاع زیادی هستند، این‌گونه از آسانسورها استفاده‌ی بسیار بالایی دارد. همچنین امنیت، این‌گونه از آسانسورها آن را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده ‌است.

ويژگي هاي آسانسور هيدروليك :

آسانسور هاي هيدروليك وبالابرهای هیدرولیک در ظرفيت هاي مختلف با طول مسير حركت كم به كار گرفته مي شوند و معمولاً در ظرفيت هاي بالا نسبت به انواع كششي مقرون به صرفه تر مي باشند ، حركت نرم و روان و قابليت تنظيم سرعت ، دقت توقف در تراز طبقه ، شروع و خاتمه حركت بدون شوك از مزاياي اين نوع آسانسورها و بالابر های هیدرولیک مي باشد . عدم نياز به پيش بيني موتورخانه در بالاي چاه و امكان قرار دادن آن در فضاي دورتري از چاه نيز از مزيتهاي اين نوع آسانسورها وبالابر های نفری و صنعتی مي‌باشد .

سيستم محركه آسانسورهاي هيدروليك صنعتی و نفری مي تواند از نوع مستقيم يا غيرمستقيم باشد . در نوع مستقيم جك مستقيماً به يوك كابين آسانسور و بالابر هیدرولیکی متصل مي گردد و در نوع غيرمستقيم از طريق حركت سيم بكسل متصل به يوك كابين موجب جابجايي آن مي شود در صورتيكه سيستم از نوع مستقيم باشد جك بايد داراي شير اطمينان مخصوص باشد در صورتيكه از نوع غيرمستقيم باشد كابين بايد مجهز به سيستم ترمز اضطراري (پاراشوت) و كاورنر باشد .

در صورتيكه بيش از يك جك براي جابجايي كابين آسانسور و بالابر هیدرولیک بكار رود بايد بنحوي به همديگر مرتبط شوند كه فشار روغن آنها همواره يكسان باشد .

در صورتيكه آسانسور هيدروليك و بالابرهای هیدرولیکی از نوعي باشد كه نياز به حفر چاه جهت استقرار جك باشد بايد پيش بيني لازم جهت حفر اين چاه به عمل آيد .

چاه جك (در صورت وجود) بايد نسبت به نفوذ آب مقاوم شده و با دقت شاقولي 25 ميلي متر در ارتفاع 3 متر اجرا گردد .

ابعاد و نحوه اجراي چاه جك و يا سازه هاي مختلف اطراف چاه آسانسور و بالابرهای هیدرولیک(متناسب با نوع جك و سيستم حركت كابين) بايد از شركتهاي معتبر آسانسور اخذ شود .

برای آسانسورهای هیدرولیک کم ارتفاع با ظرفیت بالا (خودروبر، باربر،غذابر،نفربر،صنعتی،مغازه ای و…) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمان‌های تا ۵ طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک بهترین انتخاب است

امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیت‌های که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری می‌کند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)

مزایای آسانسورهای هیدرولیک و بالابر های ثابت هیدرولیکی:

  • ·برخورداری از ضریب ایمنی بالا به دلیل عدم وجود احتمال سقوط آسانسور و بالابر(سیستم جک مستقیم)
  • ·در آسانسورهای هیدرولیک علاوه بر اینکه موتورخانه در بالای چاه قرار نمی‌گیرد، چاه آسانسور نیز می‌تواند بدون سقف باشد که در طراحی معماری قابل توجه است
  • ·آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک حدوداً ۱۲ درصد کمتر از آسانسورها و بالابرهای کششی فضا اشغال می‌کنند

در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمان‌های مسکونی دوبلکس، تریپلکس و … از آسانسورهای هیدرولیک پانوراما (شیشه ای) استفاده می‌نمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل می‌باشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص می‌دهد)، علاوه بر در ورودی که می‌تواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.

آسانسور هیدرولیک

در ابتدا باید عرض کنیم که آسانسور هیدرولیک به آسانسوری میگویند که با نیروی فشار روغن کار می کند. در کل سیستم های هیدرولیک سیستم هایی هستند که در آنها فشار روغن نیروی لازم را فراهم می کند.

روش کلی کار آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که چرخیدن موتور در پاوریونیت باعث می شود دستگاه تلمبه ، روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ کرده و سپس با پر شدن ظرفیت سیلندر، روغن با فشاری که در آن ایجاد می شود کابین وپیستون را به طرف بالا به حرکت در می آورد. البته زمانی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد سیستم مرکزی کنترل آسانسور به موتور سیگنالی برای قطع شدن پمپاژ روغن ارسال می کند که با اینکار کابین آسانسور در طبقه مربوطه می ایستد. همچنین برای پایین آمدن کابین نیز کار بدین صورت است که سیستم مرکزی کنترل به دریچه فرمان سیگنالی میفرستد که باز شود و در واقع حرکت راحت روغن در سیستم فراهم گردد و سپس سنگینی کابین موجب می شود که به پیستون(جک) و سپس به سیلندر فشار وارد شده و سپس روغن از دریچه به مخزن باز گردد و پس از آن برای توقف در یک طبقه در زمان توقف سیستم کنترل مرکزی دستور بسته شدن به دریچه را ارسال می کند و طبیعتا جریان یافتن روغن متوقف شده و کابین آسانسور در حرکت خود به سمت پایین می ایستد. با توجه به این ساختاری که عرض شد میتوان نتیجه گرفت که آسانسورهای هیدرولیکمعمولا برای برای انتقال وزن ها و ظرفیت های بالا و البته در طول مسیر پایین مورد استفاده قرار می گیرند

 

حتما می دانید که گرانروی (نرمی و چسبندگی) روغن با دماهای مختلف تغییر می کند برای همین حفظ دمای روغن در موتورخانه آسانسور هیدرولیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بطور نمونه یکی از مهمترین ایراداتی که برای بعضی آسانسورهای هیدرولیکی پیش می آید در فصل زمستان بدلیل کاهش دمای محیط عمل انتقال کابین آسانسور به بالا یا پایین با مشکلاتی همراه است برای حل این مشکل باید دمای محیط را دمای نرمال بین 20 الی 35 درجه فراهم نمود و یا می توان در مخزن روغن آسانسور هیدرولیک، دستگاه گرمکن برقی قرار داد تا دمای روغن در سطح خاصی باشد و و یا اینکه می توان در فصول سرما روغن با ویسکوزیت کم استفاده نمود و در فصل گرم روغن استاندارد آسانسور مربوطه را استفاده کرد. همچنین باید توجه نمایید که موتورخانه آسانسور هیدرولیک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن باید به سیستم تهویه و همچنین پوشش عایق مجهز باشند تا اگر روغن نشت کرد جریان روغن دچار اختلال نشود..

 

امروزه به دلیل ساخت آپارتمان ها و مجتمع های مرتفع استفاده از آسانسور امری ضروری میباشد. عدم وجود این وسیله در ساختمان های چند طبقه رفت و آمد افراد را سخت میکند و از ارزش ساختمان میکاهد. از بین انواع مختلف آسانسور که امروزه رواج یافته است میتوان به آسانسور هیدرولیکی اشاره نمود. این آسانسور در مقایسه با آسانسور معمولی فضای کمتری اشغال میکند و دارای مزیت هایی ست که باعث شده در ساخت ساختمان های مدرن با استقبال قابل توجهی رو به رو شود.

انواع آسانسور

آسانسور شیشه ای (آسانسور پانوراما)

به آسانسورهایی که طراحی کابین آن ها به صورت شیشه ای می باشد، آسانسور شیشه ای یا پانوراما گفته می شوند. این مدل آسانسور در دسته آسانسورهای لوکس در ساختمان سازی قرار می گیرد. استفاده از این مدل باعث ایجاد نمای زیبایی در ساختمان می شود.

آسانسور کارگاهی

همان گونه که از نام این آسانسور پیداست، استفاده از این آسانسور برای تسهیل عملیات کارگاهی مانند باربری در محیط های کارگاهی صورت می گیرد. آسانسور کارگاهی آلیماک، نمونه ای از برند های معتبر در ساخت این نوع آسانسور می باشد.

آسانسور کششی

این آسانسور از جمله قدیمی ترین و پر استفاده ترین مدل است که هم کاربرد خانگی و هم کاربرد تجاری دارد. در این آسانسورها برای جا به جایی از سیم بکسل، وزنه و فلکه استفاده می شود. نحوه عملکرد این بالابر بر اساس نیروی گیربکس و الکتروموتور است و کابین آن به واسطه چند رشته طناب فولادی که همان سیم بکسل است به وزنه تعادل وصل می گردد.

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکی به آسانسوری گفته میشود که با نیروی فشار روغن کار میکند. این نوع آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای کششی فضای کمتری در ساختمان اشغال کرده و نیاز به موتورخانه در بالا ندارند. آسانسورهای هیدرولیکی برای طول مسیر پایین و ظرفیت های بالا کاربرد دارند و نیرو و بار عمودی بر اسکلت ساختمان وارد نمیکنند.

در آسانسور هیدرولیکی عامل تامین کننده ی نیروی محرکه, جک و پاوریونیت است. عملکرد این آسانسور به نحوی ست که با تحت فشار قرار دادن روغن, نیروی رانش ایجاد شده و به جک های هیدرولیکی منتقل و باعث حرکت آسانسور میشود. سیستم محرکه این نوع آسانسورها به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی میشود. در سیستم مستقیم برای جا به جایی کابین, جک مستقیما به یوک کابین متصل میشود و در سیستم غیر مستقیم, جک از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین موجب جا به جایی آن میشود

 

انواع درب آسانسور

به طور کلی درب آسانسور از لحاظ مکانیکی به درب ساده (لولایی)، درب نیمه اتوماتیک و درب اتوماتیک آسانسور تقسیم بندی می شوند.

درب لولایی آسانسور

درب های لولایی نمونه ای از ساده ترین و ارزان ترین انواع درب آسانسور شناخته می شود. اگرچه قیمت پایین این نوع درب به نسبت درب های دیگر را می توان از مزایای آن دانست، اما استفاده از آن ها معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال عدم کنترل در بسته شدن ناگهانی آن ها و یا باز شدن ۹۰ درجه آن که باعث اشغال فضا می شود، از معایب استفاده از این مدل درب می باشد.

درب آسانسور سانترال

درب های سانترال به درب هایی گفته می شوند، که از وسط باز می شوند.

درب آسانسور تلسکوپی

درب های آسانسور تلسکوپی نمونه ای از درب های اتوماتیکی هستند که از یک طرف باز می شوند.

قطعات آسانسور

از جمله قطعاتی که در هنگام ساخت آسانسور باید تهیه و مورد استفاده قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو برق سه فاز، تراولینگ کابل، جعبه رویزیون، وزنه تعادل، سیم بکسل، قلاب سر بکسل، ریل راهنما، تابلو فرمان، پشت بند، انکودر، لقمه، براکت، فلکه هرزگرد، گاورنر، کفشک، الکترو سیگنال، قفل درب لولایی، مگنت درب باز کن برقی، آرام بند، کرپی سیم بکسل، بافر ضربه گیر، بست تراول کابل، پایه موتور گیربکس، لاستیک زیر مورتور، درب، شالتر، پاراشوت، کلید قارچی، میکروسونیچ غلطکی، روغندان، پریز صنعتی، شستی ها، سنسور درب، سنسور اورلود، درب نیمه اتوماتیک، درب تمام اتوماتیک کابین و کابین.

 

مراحل نصب آسانسور

به طور کلی نصب آسانسور شامل مراحل زیر می باشد:

  • · تهیه نقشه
  • · آماده سازی کف چاله آسانسور
  • · عملیات آهن کشی چاه آسانسور
  • · دیوارکشی اطراف چاه
  • · ایجاد موتورخانه
  • · دورچینی درب طبقات
  • · اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

مزایای نصب آسانسور هیدرولیکی در ساختمان

  1. این نوع آسانسور قابلیت نصب شیشه در سه وجه کابین را دارا میباشد.
  2. قطع برق باعث توقف آسانسور نمیشود.
  3. به دلیل حذف قاب وزنه, کابین فضای کمتری اشغال میکند.
  4. در این نوع آسانسور از نیروی جاذبه زمین برای پایین آمدن آسانسور استفاده میشود. به همین دلیل مصرف انرژی بسیار کم است و آسانسور با سرعت بیشتری پایین می آید.
  5. ضریب ایمنی این آسانسور بالا میباشد.
  6. آسانسور هیدرولیکی دارای توان و نیروی بالا برنده قوی و راندمان مكانیكی عالی با هزینه کم میباشد.
  7. این آسانسور موثرترین وسیله برای حمل بارهای سنگین است.

 

محدودیت های استفاده از آسانسور هیدرولیکی

  • · یكی از محدودیت‌های آسانسورهای هیدرولیكی سرعت بالا است، به همین دلیل همواره برای سرعت‌های زیر ۱ متر بر ثانیه استفاده می‌شوند.
  • · قدرت مورد نیاز برای موتور آسانسور هیدرولیکی بیشتر از آسانسورهای کششی ست, بنابراین برای انتقال برق به موتورخانه باید از کابل های برقی که متناسب با قدرت موتور است استفاده شود. این امر مانع از افت ولتاژ برق میشود.
  • · انرژی پتانسیل آسانسورهای هیدرولیکی در هنگام پایین آمدن تبدیل به انرژی جنبشی شده و بخشی از آن به حرارت تبدیل میشود که این امر درجه حرارت روغن را بالا میبرد.
  • · هزینه نصب و نگهداری یکی از مسائل قابل توجه در اغلب سیستم های هیدرولیکی ست. در سیستم جک مدفون که نیازمند حفر چاله های عمیق است, سوراخ کردن زمین برای نصب آسانسور احتمال خطر برخورد با موانع زیرزمینی را در پی دارد و هزینه های جانبی بر عهده خریدار است.

 

مقررات و الزامات نصب آسانسور هیدرولیکی

بر اساس کتاب مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان، الزامات نصب آسانسور هیدرولیکی به شرح زیر می باشند:

  • · اگر سیستم مستقیم استفاده شود، جک باید از شیر اطمینان مخصوص برخوردار باشد. اما در صورت استفاده از سیستم غیر مستقیم، نه تنها شیر اطمینان مخصوص باید تعبیه شود بلکه تدابیر ایمنی ویژه برای جلوگیری از سقوط آسانسور به دلیل پاره شدن سیم بکسل طبق استاندارد شماره ۶۳۰۳-۲ سازمان ملی استاندارد ایران نیز باید اندیشیده شود.
  • · اگر بیشتر از یک جک به منظور جا به جایی آسانسور استفاده گردد، آن ها باید به گونه ای به یکدیگر مرتبط باشند که فشار روغن آن ها همیشه برابر باشد.
  • · اگر آسانسور هیدرولیکی از نوعی انتخاب شود که حفر چاه برای استقرار جک در آن ضروری باشد، پیش بینی های لازم جهت حفر آن باید به عمل آید.
  • · چاه جک باید از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار باشد و با دقت شاقولی ۲۵ میلی متر در ارتفاع ۳ متر اجرا گردد.
  • · سایر الزامات نظیر محاسبه تعداد، ظرفیت و جا به جایی که برای آسانسورهای کششی مقرر شده، برای آسانسورهای هیدرولیک نیز لازم است.

 

 

کاربرد آسانسور هیدرولیکی

  • · پارکینگ‌های طبقاتی کوچک و بزرگ‌
  • · ساختمان‌های مسكونی دو، سه، چهار، و پنج طبقه‌
  • · بیمارستان‌های کوچک، کلینیک‌ها، ساختمان‌های بهداشتی تا سه طبقه‌
  • · آسانسورهای خانگی که با برق تک فاز کار می‌کنند‌
  • · آسانسورهای مسافری, باری در فروشگاه‌ها تا سه طبقه

سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بهتر است این کار را در بازه های زمانی مرتب انجام داده و نسبت به رفع خرابی آسانسور در اسرع وقت اقدام نمایید. این کار از ایجاد هرگونه خطرات ناشی از استفاده آسانسور جلوگیری به عمل می آورد.

قیمت آسانسور و درب آسانسور

قیمت آسانسور به نوع کابین، نوع موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، ظرفیت آسانسور و تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد.

درباره ما

شرکت پیشگام صنعت طراحی و اجرای انواع آسانسور

آخرین اخبار

21 مرداد 1398
21 مرداد 1398
21 مرداد 1398

دسترسی سریع